Musibat iblis

Amir kata kelas petang itu batal .Sebagai ketua kelas ,aku percaya dia tidak berjenaka ketika itu .otak aku telah menerima data tersebut dan berancang untuk pulang menyambung tidur ku yang tidak cukup .puas aku menguap waktu puan ah lina tadi .dandan kelas berkaitan sejarah .memang tepat kalau dapat tidur masa dia mengajar .lentok habis .



Aku mula langkah ke perhentian bas .harap harap ada bas nanti dapat aku tidur lebih cepat .5 minit kemudian bas sampai ,aku terus naik .aku seled kad dan masuk ,zaman urban macam ni ,sentuh dan pergi .sama lah macam wanita urban ,senang sahaja sentuh .dah puas sentuh pergi jelah .

Nampak nya aku terpaksa diri ,tiada kerusi kosong untuk punggung ku .ada seorang pak cik tua bertongkat juga sedang berdiri .kasihan semua manusia lebih penting kan diri sendiri .tidak ada yang memberi simpati kepada pak cik tersebut .aku tidak kisah yang penting aku dapat balik dan tidur .

“Tettttttt”

Aku turun dari bas .penat juga lutut aku berdiri 10 minit .baru berdiri kejap dah letih .tu lah kerja lain buat tengah malam itu lah musibatnya .

Setiba di rumah ,aku terus ke bilik .malas nak dengar celoteh mak yang hari hari ada sahaja perkara ajak bergaduh denganku .aku buat bodoh terus baring atas katil .jam dinding bermain di nombor 4 .waktu waktu macam ni memang sedap tidur .

Aku baring dan ketapkan mata .
2 minit kemudian mata ku terbuka .tak boleh tidur .
Aku tetap baring dan ketapkan mata lagi .
1 minit lagi aku buka mata dan sama .
Aku cuba  ketap kan mata lagi dan bertahan untuk tidak buka mata
Masih tak boleh aku tidur lena .waktu kelas tadi bukan main bergelinang air di mata aku .selang 2 minit menguap .tiba dirumah tak boleh tidur .keparat pasti ni angkara iblis .

otak ku mula menunjukkan reaksi negatif .bermacam kerja jahat bermain diotak aku .saraf saraf ku mula berhubung dengan otak .suatu tindakan paling tidak cerdik bermain main dalam otak .saraf kaki mula bertindak melangkah kedapur .aku mencapai pisau dan bawa ke bilik .mak pula sedang bertandang ke rumah mak jah ,macam biasa waktu petang ibu ibu buka cerita melodi .tiada orang waktu itu .aku duduk disisi katil .pisau potong sayur tu digenggaman tangan kananku .saraf mula menggesa tindakan ku .

Perbuatan ku sukar dikawal .aku bagai boneka yang dikawal oleh budak kecil .tangan kanan ku diangkat lurus keatas .dengan laju pisau menuju ketengah bahagian dada .”



“adik ,bangun dik .”aku terdengar suara ibu .
“dah maghrib tak elok  tidur ,bangun pergi mandi sana” .

Musibat ,mimpi apa aku dapat .


No comments:

Post a Comment